Thursday, February 2, 2012

'Breakfast' Penting untuk Mereka yang Berdiet!!

Hari ini aku nak berkongsi satu hikayat.. am I right with that word?? haha.. belasah je la...
May be, benda ni dah common untuk korang tapi tidak untuk aku.. teringat 4 5 6 hari lepas, aku telah curi-curi sunat membaca artikel dalam sebuah majalah dekat kedai buku tanpa membelinya.hehehe.
So, aku tak nak la elaborate dan explain pasal benda nie dalam istilah saintifik ke hape ke, I just try to make it as simple as possible :)

Dulu aku fikir bila berdiet I must minimize my daily foods intake.
Kadang-kadang I skip my breakfast, and kesannya bila dah petang sikit mulalah lapar tahap gaban..
dan aku akan makan benda yang heavy kalorinya..
So, basically say, diet aku tu tak betul and tak membantu langsung sebab aku terfikir diet tu tak yah makan kalau boleh untuk sehari.. hahaha... sangat kesian dengan pemikiran aku tu...



Okayh, berbalik pasal artikel tu. breakfast tu sebenarnya sangat membantu dalam diet kita..dengan mengambil breakfast ia akan membantu pengambillan makanan untuk waktu tengahari, petang dan malam..
Why?? macam aku cite kat atas tadi, dengan skip breakfast kita akan rasa tak bertenaga dan lapar bila waktu tengahari, petang dan malam.Ini menyebabkan kita ambil makanan yang lebih berat pada waktu tengahari, petang dan malam..
Breakfast akan membekalkan tenaga. So, waktu petang kita boleh ambil something yang ringan. Contohnya roti ataupun biskut.
Breakfast tu pun kena tengok jugak, ambillah breakfast yang berkhasiat, yang boleh membekalkan tenaga.. try la avoid makan nasik lemak tiap-tiap hari.. aku nak suggest aku pon tak taw ape yang the best..
So, from now onward, mesti breakfat okayh.
Chill :) 

1 comment:

Lelaki Ini said...

betul2...bekpes penting...