Wednesday, October 1, 2014

Pengalaman Sebagai Guru Ganti

Sesuatu yang indah, akan terpahat menjadi kenangan”

Start je daripada sekolah menengah, kalau tanya cita-cita aku, cikgu sememangnya tak ada dalam list. Well, bukan sebab aku underestimate kerjaya tersebut tapi memang rasa tak berminat. Sampailah tiba masa aku isi boring UPU (Borang kemasukan ke Universiti), UPSI (Universiti Pendidikan Sultan Idris) dan apa-apa kursus pendidikan memang tak ada dalam list. Tapi bila dah masuk universiti, timbul pulak rasa teringin nak jadi cikgu. Kursus yang paling aku minat dan rasa menyesal tak ambil ofcourselah TESOL. Keinginan untuk menjadi pendidik tu lagi bertambah bila dah graduate, aku jadi macam tak berminat nak kerja berkaitan dengan course yang aku belajar. 

So dipendekkan cerita, aku try hantar permohonan sebagai guru ganti kat PPD Barat Daya dan PPD Timur Laut, Pulau Pinang. Tak lah mengharap sangat, tapi lepas sebulan dapat tawaran mengajar di SMK Sungai Ara, Pulau Pinang selama 2 bulan setengah. Seriously, aku teramatlah excited nak mengajar walaupun langsung tak ada pengalaman.Sepanjang dua bulan kat sekolah tersebut, banyak benda yang aku belajar dan banyak kenangan indah yang tak akan pernah aku lupakan. Pelajar-pelajar kelas aku, budak-budak olahraga sememangnya awesome, banyak kenangan dengan diorang. Merasa jugaklah 2 3 trip keluar daripada sekolah walaupun dekat je. Bawak budak olahraga ke ‘ESCAPE’ Teluk Bahang. Budak Kelab Kembara ke Penang Hill dan Taman Belia. Hantar budak acara jemputan alohraga. Semua pengalaman ni memang gempak.


Yang paling best sekali, time aku mengajar trend ber’selfie’ sangatlah femes. Bila ada apa-apa event semua berebut nak selfie. Terasa macam artis, walaupun langsung tak pandai menyanyi ataupun berlakon. Guru-guru kat sekolah ni pun semua okay, especially, my ‘Geng Bilik Disiplin’ Cikgu Aziddin, he’s legend, Ayah. Cikgu Syuhadat, Abang. Cikgu Faezah, Cikgu Suriani Zulkifli, Cikgu Ina a.k.a Kak Ina, Cikgu Noraini,Kakak-kakak. Cikgu Daniel, Cikgu Rafiz, Cikgu Faiz, Ustaz Khalid. Gonna miss u, always.



Well, banyak kenangan indah sepanjang bergelar guru ganti di sekolah tersebut dan akan menjadi satu tajuk yang akan selalu dibaca dalam buku cerita perjalanan hidup aku. Bagi aku, ALLAH bagi aku peluang untuk mengajar supaya aku lebih menghargai sesiapa sahaja yang pernah mengajar aku, bukan guru di sekolah atau pensyarah sahaja, termasuklah ustazah di sekolah agama, ustazah mengaji, cikgu aerobic, cikgu tadika dan sesiapa sahaja yang pernah memberi pelajaran berguna tentang hidup kepada aku. Emak adalah cikgu terbesar dalam hidup aku. Arwah ayah, engkau juga guru kepada hidup ku, walaupun Allah Cuma pinjamkan kau seketika.



All above all, tanggungjawab seorang guru atau pendidik sangat besar dan merupakan satu kerjaya yang murni. Satu pelajaran berharga yang aku dapat, guru bukanlah satu karier yang sesuai dengan diri aku walaupun pada satu masa aku rasa sangat-sangat teringin untuk menjadi seorang guru. Tu la, bila dah merasai sendiri pengalaman menjadi seorang guru, baru lah aku dapat rasa kecenderungan aku memang bukan kearah itu. InsyaALLAH, Allah dah aturkan satu perjalanan indah untuk hidup aku dan aku sangat percaya pada takdir indahku. Yang tinggal hanya USAHA, USAHA dan BERUSAHA. Kepada semua guru dan pendidik, berbanggalah kerana anda memiliki satu karier yang sangat murni. Semoga Allah sentiasa merahmati kalian. Ameen.


Bingkisan kenangan. SMK SUGAI ARA, kau selalu dalam ingatan.






















































-SEKIAN-

4 comments:

Scha Nazri said...

Amboi, pemesnya cikguuu nii. hehe.

Bukan senang nak jadi cikgu. susah jugakk. wuwuwu

Red Linda said...

semoga berjaya sebagai pendidik:-)

Berry_Zubairi said...

Assalammualaikum..

okay yang ni mmg style habis..

hikhikhikhik

safurara said...

hensem cikgu,leh terpikat budak2 ni.hehehe

#klik klik Nuffy kat sini =)